Monday, April 8, 2024

Raya Paling Sedih! Ramai Driver E Hailing Tertekan dengan tambang murah, sanggup tidak beraya!




Laporan : Khalid Omar (Unit Berita) 

Aidifitri bakal disambut di seluruh negara tidak lama lagi. Rata rata warganet sudah pulang ke kampung halaman masing masing untuk menyambut Aidilfitri dengan keluarga tersayang. Namun keindahan tidak semua yang menikmatinya. 

Ada yang masih berjuang mencari rezeki seperti pemandu e hailing. Rata rata mereka meluahkan rasa kecewa dengan pengurusan syariakt e hailing yang dilihat tidak mengerti akan situasi ekonomi sekarang.

Seorang pemandu di temubual berkata, " Penumpang tidak ada masalah pergi shopping sakan, tetapi tambang kami teruk sangat dengan menghadapi jam dan sebagainya, amat tidak adil!". Seorang lagi pemandu e hailing juga meluah bahawa beliau tidak faham kenapa tambang e hailing semakin teruk ke paras lantai sedangkan demand terus meninggi dan pengguna ada kemampuan untuk membayar.

Ada pula yang tidak pulang beraya kerana tidak mampu kerana terkesan dengan pendapatan bulan Ramadhan yang agak teruk dan harapan mereka lebih hancur apabila tambang di akhir akhir Ramdhan juga semakin teruk.

Situasi ini berlaku semenjak kewujudan syarikat luar negara seperti In Drive yang membuat Grab melancarkan perang harga untuk menawan hati pelanggan mereka yang hilang.

Adakah sinar buat mereka? Adakah akan wujud e hailing baharu atau adakah kerajaan cakna akan permasalah ini? Semoga ada sinar baharu buat pemandu e hailing yang terkesan



No comments:

Post a Comment

Trendzsetter Bakal Cungkil Bakat Pengkarya Kreatif & Pencipta Kandungan Malaysia

   Pengarah Urusan Trendztok Fakhrudiin Afiq (kiri) bersama Pengarah Urusan Mayard    Integrated   Mayumi Kasuga (kanan) Kuala Lumpur, 14/10...